VOLGEND ARTIKEL >
< VORIG ARTIKEL
TERUG NAAR OVERZICHT

Eigen plek innemen

Jong volwassene 16 jaar

Als je als 16 jarige niet meer naar school kan omdat je paniekaanvallen krijgt in de trein wordt je leven ineens heel klein. Voor eventjes voelt thuis blijven veilig en fijn maar dan komt ook het moment van besef “hoe nu verder?”. Dat is het moment waarop ik kennis maak met B. We hebben een klik. Zij houdt net zo van honden als ik. Famke is dol op haar en haar rustige manier van doen.

Het doel is om te kijken wat er nodig is om weer naar school te kunnen. Dus wat komt B tegen op de weg van de huidige situatie naar de gewenste situatie? De paniekaanvallen voelen alsof haar lijf met haar aan de loop gaat. Verlies van controle is vaak de trigger. Oefenen met het waarnemen van zintuigen ofwel lichaamsbewustzijn is daarom een vast onderdeel van onze sessies. Daarnaast heeft B in haar leven veel meegemaakt. We onderzoeken de invloed van haar gezin ofwel het systeem waarin B is opgegroeid, op haar emotioneel bewustzijn.

Kinderen hebben door de loyaliteit aan hun systeem ofwel de binding, een magische liefde voor hun ouders. Deze magische liefde zorgt ervoor dat kinderen ouders willen helpen en zich zelfs willen opofferen. Naar mate je ouder wordt, zoals bij B, is het belangrijk om te komen tot wetende liefde. Wat hiermee bedoeld wordt is dat ieder lid in het systeem zijn eigen verantwoordelijkheid moet dragen. Door dit besef kan het kind de last en de verantwoordelijkheid die bij de ouders horen (denkbeeldig) teruggeven.

Voor B was het weer innemen van haar eigen positie, het zijn van kind met de bijbehorende taak, helpend bij het komen tot de gewenste situatie. Om hier te komen hebben we verschillende oefeningen binnen en buiten gedaan. Soms heerlijk in het zonnetje in de tuin, op het strand of binnen aan tafel en altijd met de steun van co-coach Famke.