VOLGEND ARTIKEL >
< VORIG ARTIKEL
TERUG NAAR OVERZICHT

Aansluiten, afstemmen, duidelijk zijn

Kind 8 jaar

Niet meer naar het strand, niet meer naar het bos, niet meer in een restaurant willen eten waar honden mogen komen en eigenlijk ook niet meer buiten willen spelen. Als je zo bang bent voor honden beïnvloed het niet alleen het kind zelf maar ook het doen en laten van hele gezin. Dit is het moment waarop op ik mijn coachklantje I, haar ouders en kleine broertje leer kennen. Nieuwsgierig met een klein beetje argwaan kijkt ze me aan. Ze is een tekening aan het maken, voor het nieuwe huis van haar tante.

In het werken met kinderen vind ik 3 dingen belangrijk. Het eerste is aansluiten bij hun interesses, het tweede is afstemmen op hun leertempo en het derde is expliciet zijn in wat wel en wat niet kan. In mijn praktijk merk ik keer op keer dat dit vertrouwen schept. En vooral als het gaat om de angst voor honden hanteerbaar te krijgen, is dat vertrouwen in mij, belangrijk. Ik ben tenslotte diegene die na een aantal sessies coach hond Famke mee gaat nemen.

Aansluiten

Bij I is meteen van het begin duidelijk hoe ik kan aansluiten bij haar interesses. Tekenen en knutselen is iets dat ze graag doet. In 1 van de sessies tekenen we haar lijf op een grote rol behang. Ik vraag haar verschillende emoticons van blij, boos, bedroefd en bang ergens in haar lijf te plakken waar ze deze waarneemt. Een van de andere interesses die ze heeft is lezen. Iedere keer neem ik een ander kinderboek mee met verhalen die haar kunnen helpen. Bijvoorbeeld over hoe je brein werkt als je bang bent, of over andere kinderen die ook wel eens bang zijn, over een vriendschap tussen een hond en kind of over hondentaal.

Afstemmen

Zodra de angst enigszins plaats maakt voor nieuwsgierigheid naar Famke is dat het moment dat we het eerste contact gaan voorbereiden. We besteden een sessie aan het voorbereiden hiervan. Dit “droog” oefenen helpt het kind de gewaarwordingen in haar lijf alvast te registreren. Zoals voelen welke afstand de juiste is. Afstemmen op het leertempo is bij I is mooi proces. Ze weet duidelijk hoe ze het wil, wie erbij moet zijn, waar iedereen moet staan en wie wat moet doen. Zo weet ik als coach dat ze er klaar voor is. Het denken in termen van mogelijkheden en het hebben van gevoel van controle is het signaal.

Duidelijk zijn

Expliciet zijn in wat wel kan en wat niet kan is in deze trajecten rondom angst van groot belang. Mijn ervaring is dat kinderen zodra ze na lange tijd weer gevoel van controle ervaren in de buurt van een hond er ook de kans bestaat dat ze overmoedig worden. Zoals het onverwacht willen aaien van de hond. Zo ook bij I. Als ik vraag waarom ze dit wil is het om het aan haar moeder te laten zien dat ze dat durft. Als ik haar uitleg dat het voor de hond niet fijn is om geaaid te worden door iemand die dit niet uit zichzelf wil maar als bewijs voor een ander is snapt ze dat heel goed. Voor nu dus een NEE. We oefenen nog even door om te komen tot een JA.